Partnerzy serwisu:
Biznes

Dr Jakub Majewski na czele Rady Naukowej ZSK

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Data publikacji:
18-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
18-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. CPK

Podziel się ze znajomymi:

Przewodniczącym Rady Naukowej Zintegrowanej Sieci Kolejowej CPK został wybrany dr Jakub Majewski, prezes Fundacji Pro Kolej. Rada zrzesza 19 autorytetów naukowych reprezentujących dorobek polskich uczelni, instytutów i ośrodków związanych z transportem. Jej celem jest doradztwo w procesie tworzenia docelowego planu przyszłych inwestycji kolejowych w Polsce.

Jakub Majewski od 2014 r. jest prezesem Fundacji „Pro Kolej”, a od 2024 r. jest przewodniczącym Rady Nadzorczej PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK). W latach 2012–2014 był wiceprezesem Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), odpowiadając za regulację rynku i prawa pasażerów. Wcześniej zasiadał również w zarządach i radach nadzorczych przewoźników takich jak PKP Przewozy Regionalne, Warszawska Kolej Dojazdowa, Szybka Kolej Miejskiej i Koleje Mazowieckie.

Dr Majewski łączy pracę na kolei z działalnością naukową. Jest zatrudniony na stanowisku adiunkta w Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych Uniwersytetu Warszawskiego (EUROREG). Zarówno w badaniach, jak i dydaktyce koncentruje się na polityce transportowej, efektywności inwestycji infrastrukturalnych, konkurencyjności usług przewozowych i organizacji publicznego transportu zbiorowego.

– Polska sieć kolejowa przez lata czekała na kompleksową wizję rozwoju, czyli plan inwestycji w długim horyzoncie czasowym. W przeciwieństwie do infrastruktury drogowej nikt nie stworzył dotychczas w naszym kraju nawet poglądowej mapy linii kolejowych, które chcielibyśmy docelowo wybudować. Teraz za sprawą projektu ZSK, w który zaangażowani są kluczowi inwestorzy kolejowi, mamy szansę to zmienić. I cieszę się, że będę mógł skoordynować prace zespołu, który zmierzy się z tym niełatwym zadaniem – mówi Jakub Majewski, przewodniczący Rady Naukowej ZSK.

– Z zadowoleniem przyjęliśmy wybór dr. Jakuba Majewskiego na przewodniczącego Rady Naukowej ZSK. Jest to osoba, która łączy profile naukowca i praktyka biznesu. Jego strategiczne, horyzontalne spojrzenie na kolej nie jako na wydzielony system, lecz jako instrument służący rozwojowi miast i regionów, doskonale wpisuje się w istotę projektu ZSK. Ekspert o takim profilu będzie w sposób optymalny łączył punkt widzenia członków Rady Naukowej w całej ich eksperckiej różnorodności – mówi Paweł Pokora, wicedyrektor Biura Wdrażania Strategii i Planowania Podprogramu Kolejowego w CPK.

Inauguracyjne posiedzenie Rady Naukowej ZSK odbyło się 8 maja tego roku w Warszawie. Rada opiniuje i nadzoruje merytorycznie prace analityczne prowadzone w ramach projektu ZSK na przez ekspertów CPK, PKP PLK i Instytutu Rozwoju Miast i Regionów (IRMiR).

Od stycznia do marca w CPK, PLK i IRMiR zorganizowały we wszystkich miastach wojewódzkich 16 warsztatów, czyli Regionalnych Paneli Eksperckich, których celem było zidentyfikowanie kluczowych powiązań międzyregionalnych i potrzeb transportowych regionów.

W najbliższy poniedziałek i wtorek – 23 i 24 czerwca planowane są dodatkowe konsultacje ogólnopolskie ZSK, w których wezmą udział m.in. przedstawiciele przemysłu i biznesu, szeroko rozumianej branży transportu towarowego i intermodalnego.

Projekt ZSK został zainicjowany na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury przez spółki CPK i PLK oraz IRMiR. Celem jest określenie we współpracy z urzędami marszałkowskimi we wszystkich polskich województwach kierunków rozwoju inwestycji kolejowych po 2035 r., kiedy gotowa ma być już trasa Kolei Dużych Prędkości (KDP) „Y” Warszawa – Łódź – Wrocław / Poznań wraz z Lotniskiem CPK.

Zakończenie analiz wielokryterialnych w ramach ZSK planowane jest w I kwartale 2026 r. Wyniki analiz mają stanowić podstawę do opracowania dokumentu strategicznego, który wyznaczy kolejowe priorytety i zadania inwestycyjne w ujęciu dalekobieżnym na obszarze całej Polski.

W skład Rady Naukowej ZSK wchodzą:

  • dr Jakub Majewski, Uniwersytet Warszawski
  • dr hab. inż. Andrzej Massel, Instytut Kolejnictwa
  • dr hab. Michał Wolański, prof. SGH, Szkoła Główna Handlowa
  • prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, Politechnika Krakowska
  • prof. dr hab. inż. Marianna Jacyna, Politechnika Warszawska
  • prof. dr hab. inż. Aleksander Sobota, Politechnika Śląska
  • prof. dr hab. Iwona Sagan, Uniwersytet Gdański
  • dr hab. Andrzej Sztando, prof. UEW, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • prof. dr hab. Przemysław Śleszyński, Polska Akademia Nauk
  • dr hab. Robert Tomanek, prof. UE, Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • dr hab. inż. Rafał Kucharski, prof. UJ, Uniwersytet Jagielloński
  • dr hab. inż. Maciej Kruszyna, Politechnika Wrocławska
  • dr hab. Bogdan Wierzbiński, prof. U, Uniwersytet Rzeszowski
  • dr inż. Andrzej Sikora, Akademia Górniczo-Hutnicza
  • dr Michał Beim, Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu
  • dr Izabela Kisilowska, Kearney
  • dr Michał Zajfert, Polska Akademia Nauk
  • dr Jakub Jakóbowski, Ośrodek Studiów Wschodnich
  • Marek Chmurski, Urząd Miasta st. Warszawa
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Infrastruktura

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Michał Szymajda 17 października 2022

Majewski: Transport drogowy to nieuczciwy konkurent kolei

Prawo i polityka

Pozostałe z wątku:

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

CPK chce kupić co najmniej 40 pociągów na 300 km/h

Tabor i technika

Zobacz również:

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Infrastruktura

Majewski: Modernizacje torów za miliardy doprowadziły do problemów z ruchem

Michał Szymajda 17 października 2022

Majewski: Transport drogowy to nieuczciwy konkurent kolei

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5